αντί προλόγου..



'Eχουμε την τύχη να ζούμε σε μια πόλη ευνοημένη από τη φύση και την ιστορία. Tα δυνατά της σημεία είναι πολλά και λίγο-πολύ γνωστά. Yπάρχουν όμως κι εκείνα- και δεν είναι λίγα - που τα βλέπουμε γύρω μας καθημερινά και μας πληγώνουν , ταλαιπωρούν την αισθητική μας.

Στο μπλογκ αυτό θα διαβάζετε σκέψεις, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις που έρχονται αυθόρμητα στο νου περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της μοναδικής αυτής πόλης που μπορεί να γίνει ακόμη πιο όμορφη και συναρπαστική. Θα διαβάσετε επίσης και κάποιες άλλες αναρτήσεις (κείμενα, φωτογραφίες, γελοιογραφίες) που αφορούν τη γενικότερη πολιτική και όχι μόνο επικαιρότητα.

Διαβάστε τις προηγούμενες αναρτήσεις μας στη διεύθυνση www.ioannina2011.blogspot.com

Βρείτε μας και στο Facebook: https://www.facebook.com/skeptomenoipolites.ioanninon

Δευτέρα 25 Μαρτίου 2024

Τρία εγκλήματα...

  

«Υπάρχουν τρεις «φονιάδες» στα Τέμπη.Οι αυτουργοί, δηλαδή όσοι δεν έκαναν τη δουλειά τους, με προσήλωση στους κανόνες, αλλά αντιθέτως έκαναν το ένα εγκληματικό λάθος πάνω στ’ άλλο.Αυτοί έχουν την άμεση ευθύνη.Οι συνεργοί, δηλαδή όσοι ασκούν την εποπτεία του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά ολιγώρησαν ενόσω γνώριζαν τις «τρύπες» των συστημάτων ασφαλείας.Αυτοί έχουν τη διαχρονική ευθύνη.Οι διαπλεκόμενοι, δηλαδή όσοι εκμεταλλεύονται τις ανάγκες λειτουργίας, εκσυγχρονισμού, δηλαδή επένδυσης και συντήρησης του δικτύου για να αποκομίζουν υπέρογκα χρηματικά κέρδη.Αυτοί έχουν την υπόρρητη ευθύνη.

Οι πρώτοι είναι γνωστοί. Εξετάζονται ήδη από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας και θα παραπεμφθούν στη δίκη, η οποία, ευτυχώς, θα ξεκινήσει σύντομα. Τους υποδεικνύει άλλωστε και το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής, όπως εγκρίθηκε από την πλειοψηφία. Αγνόησαν ή παρέβησαν βασικούς και στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας των σιδηροδρόμων.

Οι δεύτεροι επίσης παραπέμπονται να δικαστούν μαζί με τους προηγούμενους. Αλλά όχι όλοι. Λείπουν οι ανώτεροι. Οι οργανισμοί γύρω από τον Σιδηρόδρομο είναι, δυστυχώς, πολλοί και συμπλέκονται με όχι πάντοτε σαφή τρόπο. Η κατανομή των ευθυνών δεν είναι αυτονόητη. 

Οι τρίτοι είναι άγνωστοι στους πολλούς, πασίγνωστοι στους λίγους. Διαπλέκονται για να «κερδίζουν» συμβάσεις για έργα και τεχνολογίες. Καταπίνουν χρήματα, επιδοτήσεις και δάνεια. Εκμεταλλεύονται τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των ίδιων αυτών έργων που αναλαμβάνουν. Ιδίως όταν αυτές προκαλούνται από πολιτικές εμπλοκές, όπως είναι μια αλλαγή κυβέρνησης, υπουργού και διοικούντων.

Τα παραπάνω ισχύουν πολύ συχνά σχεδόν σε όλα τα κρατικώς διοικούμενα συστήματα. Στην περίπτωση όμως του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο παραπάνω συνδυασμός ευθυνών έγινε καθεστώς. Όσοι προσπάθησαν να τον αλλάξουν, όπως η πρώτη και μοναδική αξιοκρατικά επιλεγείσα διοίκηση, την εποχή που μπαίναμε στην ευρωζώνη, θεωρήθηκε «εχθρική», προς το σύστημα προφανώς, και απομακρύνθηκε. Κάπως έτσι ο ΟΣΕ παρέμεινε ένας μεγάλος ασθενής, καταβόθρα ελλειμμάτων και εργαλείο κρυφού δανεισμού για το τεράστιο κράτος.

Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι δεν κατόρθωσαν, ποτέ στην πράξη, να μοιάσουν με τα ευρωπαϊκά δίκτυα. Επελέγησαν δήθεν ριζοσπαστικές πολιτικές, όταν απολύθηκε το μισό προσωπικό για να προσληφθούν, με τις ίδιες πάντοτε κομματικές μεθόδους άλλοι, λιγότερο ικανοί, σιδηροδρομικοί.Κόπηκε σε κομμάτια αλλά αυτό έγινε «πηγή νέων συγκρούσεων ή αντιθέσεων και μηχανισμών επίλυσής τους», όπως σημείωνε ο ειδικός Μεταφορών, καθηγητής Ιωάννης Μουρμούρης.Κι όμως, εν μέσω μνημονιακής λιτότητας, οι ευρωπαίοι και διέγραψαν παλαιά χρέη και έδωσαν νέες επιδοτήσεις και επέτρεψαν στον ελληνικό σιδηρόδρομο να ξοδεύσει αμύθητα ποσά.

Κάπως έτσι, η περίφημη σύμβαση 717 έγινε χρυσοτόκος όρνιθα για νέες κατασκευαστικές και προμηθευτικές μπίζνες. ΟΣΕ, Μετρό και οδικοί άξονες ήταν οι μόνες χοάνες νέου χρήματος όταν τα πάντα είχαν υποταγεί στη δημοσιονομική λιτότητα. Το πόρισμα της Εξεταστικής δεν είναι επαρκής απάντηση. Γιατί δεν έχουμε ένα «έγκλημα» αλλά τρία. Διακριτά μεταξύ τους, τα  οποία επιτήδειοι δικηγόροι και πονηροί πολιτικοί επιδιώκουν να τα κάνουν ένα κουβάρι παρηγοριάς για τους ανθρώπους που έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους.

Το ένα έγκλημα είναι το ίδιο το δυστύχημα. Το άλλο είναι τα όσα συνέβησαν μετά το δυστύχημα. Και το τρίτο, τα όσα προηγήθηκαν του δυστυχήματος. Η δικαιοσύνη θα ασχοληθεί με το πρώτο. Αυτό είναι το καθήκον της και όλοι ελπίζουμε να ανταπεξέλθει με ισορροπία, πειθώ και αυστηρότητα. Τα μετά το δυστύχημα απαιτούν πειστικές απαντήσεις».

                 (Απόσπασμα άρθρου του Μπ.Παπαδημητρίου από το  liberal.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...