«Πώς ενημερώνονται οι πολίτες; Ενα σημαντικό ποσοστό, καθώς
φαίνεται, περίπου ένας στους δύο, δεν ενημερώνεται καθόλου για τα τεκταινόμενα
στην πολιτική. Ζει, ιδία βουλήσει, περιθωριοποιημένο. Ενα άλλο ποσοστό
ενημερώνεται όχι πρωτογενώς αλλά διαμεσολαβημένα. Στην εποχή δηλαδή της ανοιχτής,
αδιαμεσολάβητης, επικοινωνίας, στην οποία ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση,
διαδικτυακά εκτός από τηλεοπτικά, στο γεγονός την ώρα που διαδραματίζεται, που
μπορεί να το παρακολουθήσει ακόμη και από το κινητό του, όπου κι αν βρίσκεται,
ένας σημαντικός αριθμός πολιτών, απλώς, δεν το κάνει.
Είναι πολλοί όσοι ζουν
την πραγματικότητα ως προσομοίωση. Μέσα από σχόλια στο Facebook ή στο Twitter,
από ανταλλαγές μηνυμάτων ή συζητήσεις τυχαίες, ανακυκλώνεται μια σωστή ή λάθος
εκτίμηση· οι υπαινιγμοί εμφανίζονται ως διαπιστώσεις, η υπόνοια ως αυτονόητη
αλήθεια. Η διαδικασία αυτή δεν ορίζεται από τα fake news· μπορεί να διευκολύνει
εξαιρετικά τη διάδοσή τους, να μοιάζει με ευπρόσδεκτο εθελοντισμό για την
αναπαραγωγή τους, αλλά η βάση εκκίνησης δεν είναι οι «ψευδείς ειδήσεις».
Η ηττοπάθεια της ελληνικής κοινωνίας, η έλλειψη «καλών
ειδήσεων» με αντίκρισμα που να αποτυπώνεται στην πράξη, στην καθημερινότητα,
οδηγεί, ενδεχομένως, σε ταυτίσεις με τη χειρότερη εκδοχή: με φτηνά ψέματα και
δικαιολογίες, επικοινωνιακές αστειότητες, ευδιάκριτες και κουραστικές, με
αντιδράσεις «συγγενών» της κυβέρνησης που συνοψίζονται σε δηλώσεις του ύφους
«στα τσακίδια» ή «το τακούνι του παπουτσιού μου δεν αξίζει να πατήσει κανένα
σκουλήκι της συμμορίας τους». Να κατρακυλά, δηλαδή, η κοινωνία στον χειρότερο
εαυτό της, στην ταύτιση με την παρακμή γιατί θεωρεί ότι «αυτή της αξίζει» κι
όχι το καλύτερο. Πόσο μάλλον που το «καλύτερο» δεν μπαίνει καν στον κόπο να το
αναζητήσει. Εξακολουθεί να περιμένει ότι θα στάξει από τον ουρανό ή δεν το
αναγνωρίζει σε κανένα από τα κόμματα της αντιπολίτευσης;
Πώς όμως θα ενισχυθεί
το «καλύτερο» άμα δεν βλέπει –κυριολεκτικά–, δεν παρακολουθεί τα γεγονότα, για
να κρίνει άμεσα, να συνθέσει την ιδίαν άποψη, απευθείας και όχι
διαμεσολαβημένα; Η εκούσια αγλωσσία του «όλοι ίδιοι είναι» αποτελεί μια από τις
πιο επικίνδυνες εκδοχές πολιτικής χρεοκοπίας».
(Απόσπασμα άρθρου της Μ.Κατσουνάκη από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου