αντί προλόγου..



'Eχουμε την τύχη να ζούμε σε μια πόλη ευνοημένη από τη φύση και την ιστορία. Tα δυνατά της σημεία είναι πολλά και λίγο-πολύ γνωστά. Yπάρχουν όμως κι εκείνα- και δεν είναι λίγα - που τα βλέπουμε γύρω μας καθημερινά και μας πληγώνουν , ταλαιπωρούν την αισθητική μας.

Στο μπλογκ αυτό θα διαβάζετε σκέψεις, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις που έρχονται αυθόρμητα στο νου περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της μοναδικής αυτής πόλης που μπορεί να γίνει ακόμη πιο όμορφη και συναρπαστική. Θα διαβάσετε επίσης και κάποιες άλλες αναρτήσεις (κείμενα, φωτογραφίες, γελοιογραφίες) που αφορούν τη γενικότερη πολιτική και όχι μόνο επικαιρότητα.

Διαβάστε τις προηγούμενες αναρτήσεις μας στη διεύθυνση www.ioannina2011.blogspot.com

Βρείτε μας και στο Facebook: https://www.facebook.com/skeptomenoipolites.ioanninon

Τετάρτη 7 Ιουνίου 2023

Made in Greece...

  

«Σε ένα σύντομο, ιδιότυπο επεισόδιο της παγκόσμιας βιομηχανικής ιστορίας, η Σύρος παρήγαγε για μια τριετία (1973-1976) το πρώτο σύγχρονο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. Σήμερα, μισό αιώνα μετά, ο Δήμος Ερμούπολης-Σύρου μνημονεύει αυτήν την πρωτοπορία διοργανώνοντας μια έκθεση στο Βιομηχανικό Μουσείο της πόλης. 

Πρωτεργάτης της παγκόσμιας καινοτομίας υπήρξε ο Ανδριώτης πλοιοκτήτης και με μεγάλο ενδιαφέρον στη μηχανολογία Γιάννης Γουλανδρής. Αγοράζοντας στα τέλη του ’60 την Enfield Automotive Company, τμήμα της βρετανικής εταιρείας κατασκευής μοτοσικλετών Enfield, μπήκε δυναμικά στον χώρο κερδίζοντας έναν διαγωνισμό που κήρυξε η τότε βρετανική δημόσια επιχείρηση ηλεκτρισμού για την παραγωγή ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος πόλης. 

Η νικητήρια πρότασή του βασίστηκε στο πρωτότυπο μοντέλο Enfield 465 σε σχέδια του Αγγλου μηχανικού Τζον Σάμιουελ. Τα 66 κομμάτια που ζητήθηκε από την εταιρεία να κατασκευάσει, θα έβγαιναν από το εργοστάσιό της στη νήσο Ουάιτ στο κανάλι της Μάγχης. 

Τελικά, ο μηχανικός Κωνσταντίνος Αδρακτάς, πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της εταιρείας, επανασχεδίασε ολικά το αρχικό πρωτότυπο δημιουργώντας το μοντέλο Enfield E8000.Εντέλει, εκεί κατασκευάστηκαν μόνο δέκα Enfield 465 και δύο Enfield Ε8000. Μια απεργία όμως των εργατών οδήγησε τον Γουλανδρή στην απόφαση να μεταφέρει την παραγωγή στην Ερμούπολη, έναν τόπο με βιομηχανικές καταβολές όπου είχε ήδη επιχειρηματική παρουσία έχοντας εξαγοράσει το 1968 μαζί με τα αδέλφια του τα ναυπηγεία του Νεωρίου. 

Εκεί, στέγασε στο κτίριο του πρώην Υφαντουργείου Βελισσαρόπουλου την εταιρεία Enfield Neorion Co LTD, και από τα χέρια ντόπιων μαστόρων φτιάχτηκαν 112 αυτοκίνητα. Ολα τους όμως έπρεπε να ταξιδέψουν στην Αγγλία για την εγκατάσταση και δοκιμή των μπαταριών τους, εφόσον στην Ελλάδα αυτό απαγορευόταν. Στο εμπόδιο αυτό προστέθηκαν και άλλα: γραφειοκρατία, απαγορευτικοί δασμοί και οι πιέσεις που λέγεται πως δέχτηκε ο πλοιοκτήτης από εταιρείες πετρελαιοειδών. 

Η παραγωγή έληξε άδοξα το 1976. Το συριανό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πότε δεν πουλήθηκε, ούτε κυκλοφόρησε στην Ελλάδα – μέχρι πέρυσι.Ενας πείσμων Αγγλος μαθηματικός, ο Γουίλ Σόγιερ, εδώ και λίγα χρόνια μόνιμος κάτοικος Σύρου, βρήκε στην Αγγλία ένα Enfield και το αγόρασε, το έφερε στο νησί, το επισκεύασε και του έβγαλε ελληνικές πινακίδες και εδώ και ένα χρόνο το οδηγεί στους δρόμους της Σύρου. Το κατακόκκινό του Enfield Ε8000, ένα από τα τρία που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή σε όλο τον κόσμο, μαγνητίζει πάνω του όλα τα βλέμματα».

                (Απόσπασμα άρθρου του Δ. Καραΐσκου από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...