«Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αναδεικνύονται σε πανίσχυρο μηχανισμό διαμόρφωσης των σημερινών πολιτών, υπονομεύοντας τον ρόλο των παραδοσιακών και επίσημων καναλιών ενημέρωσής τους, προσλαμβάνοντας την ισχύ αυτού που ονομάζεται «ομάδα συνομηλίκων» στην κοινωνικοποίηση των νέων.
Επιπλέον, διαμέσου των ΜΚΔ καθώς και αμφίβολης ποιότητας ιστοσελίδων, σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας και προφανώς στο έδαφος των ισχυρών πιέσεων που αυτή ασκεί στον ανθρώπινο ψυχισμό, πέρα από τη διακίνηση συνωμοσιολογικών θεωριών για την προέλευση και τον «σκοπό» του κορονοϊού επιχειρείται και η νομιμοποίηση αυτών, όπως και μιας σειράς ανορθολογικών αντιλήψεων και πρακτικών «αντίστασης» των πολιτών (π.χ. αρνητές μάσκας, μέτρων προστασίας και εμβολίων) σε «σκοτεινά κέντρα» εξουσιών, που υποτίθεται ότι χρησιμοποιούν τον ιό για να καθυποτάξουν τους πολίτες και τα έθνη. Πρακτική και τακτική που ακολούθησαν ανοιχτά και λαϊκιστές ηγέτες μεγάλων χωρών, με επικεφαλής τον Τραμπ.
Οι απόψεις αυτές, που μόνο περιθωριακές δεν είναι σύμφωνα με σχετικές μετρήσεις και στον τόπο μας, έρχονται σε αντίθεση και υπονομεύουν τη μακρόχρονη και επίπονη πορεία «απομάγευσης» του κόσμου. Πορεία που ως μέρος της διαφωτιστικής ιδεολογίας εναπόθεσε τις ελπίδες θριάμβου της στο σχολείο, ως μηχανισμό διάδοσης του επιστημονικού τρόπου σκέψης, με πρωτεργάτες την επιστημονική κοινότητα και τους εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς, όμως, στην πατρίδα μας μέρος των υγειονομικών και των εκπαιδευτικών μοιάζει να αρνείται, είτε ευθέως διά του λόγου είτε διά του παραδείγματός τους, τη σοβαρότατη αυτή διάσταση του επαγγέλματός τους: τον «φωτισμό» των σημερινών και αυριανών πολιτών.
Συγκεκριμένα και όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, πέρα από περιθωριακές περιπτώσεις που έχουν περιέλθει σε γνώση μας (π.χ. καθηγητές σε πολλά μέρη της χώρας διαδίδουν σε μαθητές τους ότι εμβόλια αποσκοπούν στη στείρωση της νέας γενιάς, καθηγητής στο Ιόνιο διδάσκει ότι η Γη είναι επίπεδη κ.ά.), εύκολα ανιχνεύει κανείς πλήθος αναρτήσεων σε ατομικά και συλλογικά προφίλ εκπαιδευτικών όπου διάφορες θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με την πανδημία διατυπώνονται ευθαρσώς και μάλιστα ως ενδείξεις μιας ευρύτερης συνωμοσίας της εξουσίας, που απώτερο στόχο έχει τάχα τη «φίμωση», την καθυπόταξη και τελικά τη στέρηση δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, είτε αυτά κατονομάζονται είτε όχι.
Αυτή η επιχειρούμενη «νομιμοποίηση» των θεωριών συνωμοσίας εδράζεται σε ένα παλαιότερο και γνωστό ιδεολογικό σχήμα, μάλλον αριστερής προέλευσης, που συνοψίζεται στη φράση: «Κάτι άλλο κρύβεται από πίσω κι εγώ θα σου πω τι είναι». Το ενδιαφέρον όμως στην προκειμένη περίπτωση έγκειται στο γεγονός ότι μια πρόχειρη και ενδεικτική αναζήτηση του προφίλ των φορέων παρόμοιων απόψεων στο Facebook δείχνει πως αυτοί προέρχονται από το σύνολο του ιδεολογικού φάσματος (άκρα Δεξιά έως άκρα Αριστερά), έχοντας ως μοναδικό σημείο σύγκλισης την αφελή «αντίσταση» στην όποια εξουσία.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα όλων των βαθμίδων, ανάμεσα στα άλλα προβλήματά του, έχει αποτύχει να δημιουργήσει ισχυρά κύτταρα αποδοχής του ορθολογισμού και να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη, όχι μόνο στους Έλληνες πολίτες εν γένει, αλλά και σε ένα μέρος των επαγγελματιών υγείας και εκπαίδευσης, που εκ των πραγμάτων έχουν διατρέξει μακρόχρονες, ατομικές διαδρομές σε αυτό.
Κι αν σκεφτούμε αυτή την αποτυχία σε συνδυασμό με τον όλο
και αυξανόμενο ρόλο των ΜΚΔ στη μετάδοση ψευδών «πληροφοριών» κάθε είδους,
οφείλουμε να ξανασκεφτούμε σοβαρά τα περιεχόμενα της εκπαίδευσης των
Επαγγελματιών Υγείας και Εκπαίδευσης στη χώρα».
(Απόσπασμα άρθρου του Ν. Σαλτερή από το Protagon.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου