«Για όλα φταίει η Δύση; Ας πούμε πως για όλα φταίει η Δύση. Φταίει για την εξαθλίωση του Τρίτου Κόσμου, φταίει για την υπανάπτυκτη θρησκοληψία του Ισλάμ. Φταίει όταν επεμβαίνει στο Αφγανιστάν. Φταίει επειδή αποσύρεται από το Αφγανιστάν. Βαρεθήκαμε να το ακούμε, όμως πολλοί δεν βαρέθηκαν να μας το λένε. Σε πρώτη ευκαιρία. Όποτε ο κόσμος μας βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα που δεν έχει λύση. Ή, τουλάχιστον, του οποίου η λύση δεν είναι προφανής.
Δεν χρειάζεται να επισημάνω, νομίζω, το «μεθοδολογικό» πρόβλημα που προκύπτει από τη διατύπωση. Αν για όλα φταίει η Δύση, αυτό σημαίνει ότι ο δυτικός πολιτισμός είναι το μοναδικό υποκείμενο της Ιστορίας. Μπορεί να την οδηγήσει εκεί όπου θέλει. Κι αν δεν τα καταφέρει, αυτό σημαίνει είτε ότι κάνει λάθος χειρισμούς, ως μη ώφειλε, είτε ότι δεν θέλει να βάλει την Ιστορία στον σωστό δρόμο, επίσης ως μη ώφειλε.
Δεν χρειάζεται επίσης να επισημάνω πως αυτή η λογική δεν διέπει μόνο τους σκληρούς εγκεφάλους όσων επιδιώκουν την παγκόσμια κυριαρχία αλλά και τους μαλακούς εγκεφάλους της προοδευτικής αθωότητας. Αν μέσα σε είκοσι χρόνια οι Αφγανοί απεδείχθησαν ανεπίδεκτοι δημοκρατικής παιδείας, τότε φταίνε οι δάσκαλοί τους. Στο σύμπαν της προοδευτικής αθωότητας φταίει πάντα ο δάσκαλος. Ποτέ ο μαθητής.
Και αν το ζήτημα δεν είναι ποιος φταίει; Και αν η Ιστορία δεν είναι ούτε αθώα ούτε ένοχη; Και αν η Ιστορία δεν είναι παρά η ζωή της ανθρώπινης φύσης; Και αν στη συμπεριφορά δεν φτάνουν μόνον η θέληση, η επιθυμία, οι γνώσεις και η δύναμη, αλλά παρεμβαίνουν και άλλοι παράγοντες, οι οποίοι και καθορίζουν το αποτέλεσμα.
Ερώτηση κρίσεως. Γιατί στην επικράτεια του Ισλάμ δεν μπόρεσε να ευδοκιμήσει «το πολίτευμα που καλείται δημοκρατία γιατί σ’ αυτό αποφασίζουν οι πολλοί» – όπως το όρισε ο Περικλής στον Επιτάφιο; Όσο κι αν οι καιροί αλλάζουν, όσο κι αν οι συνθήκες μεταμορφώνονται. Φταίνε τα πετρέλαια, φταίει ο κατά Σαΐντ οριενταλισμός, φταίνε τα Ραφάλ, φταίνε οι Σταυροφόροι και η αποικιοκρατία; […]
Και κάτι τελευταίο:
στη Δύση τις τελευταίες δεκαετίες έχει καταναλωθεί πολλή φαιά ουσία για την
κατανόηση του ισλαμικού κόσμου. Θα ήθελα κάποιος να μου πει αν έχει αντιληφθεί
κάποια απόπειρα κατανόησης του δυτικού κόσμου από την ισλαμική διανόηση».
(Απόσπασμα άρθρου του Τ. Θεοδωρόπουλου από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου