αντί προλόγου..



'Eχουμε την τύχη να ζούμε σε μια πόλη ευνοημένη από τη φύση και την ιστορία. Tα δυνατά της σημεία είναι πολλά και λίγο-πολύ γνωστά. Yπάρχουν όμως κι εκείνα- και δεν είναι λίγα - που τα βλέπουμε γύρω μας καθημερινά και μας πληγώνουν , ταλαιπωρούν την αισθητική μας.

Στο μπλογκ αυτό θα διαβάζετε σκέψεις, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις που έρχονται αυθόρμητα στο νου περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της μοναδικής αυτής πόλης που μπορεί να γίνει ακόμη πιο όμορφη και συναρπαστική. Θα διαβάσετε επίσης και κάποιες άλλες αναρτήσεις (κείμενα, φωτογραφίες, γελοιογραφίες) που αφορούν τη γενικότερη πολιτική και όχι μόνο επικαιρότητα.

Διαβάστε τις προηγούμενες αναρτήσεις μας στη διεύθυνση www.ioannina2011.blogspot.com

Βρείτε μας και στο Facebook: https://www.facebook.com/skeptomenoipolites.ioanninon

Πέμπτη 30 Ιουλίου 2020

Εμετική ... "τέχνη"

«Ομολογώ ότι δεν θυμάμαι πού πρωτοείδα την είδηση, για ένα έργο τέχνης που ξεσήκωσε τους φιλόζωους της χώρας. Τυχαίνει να αγαπώ και εγώ τα ζώα, να φροντίζω τα δικά μου αλλά και πολλά ξένα. Ετσι, όταν διάβασα την ιστορία είπα να τη διερευνήσω. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι ένα τόσο σκληρό κομμάτι θα τύγχανε της αποδοχής και της χορηγίας της «Στέγης Γραμμάτων Ωνάση». Μη σας κρατώ σε αγωνία. Πρόκειται για το εμπνευσμένο έργο της «Κυρίας με το υφάκι» (Κ-υφάκι) – έτσι θα την αποκαλώ γιατί αρνούμαι να γράψω το όνομά της, με τίτλο: «Λάλκα»! 

Παραδοθείτε στη γλαφυρή αφήγηση της Κ-υφάκι: «Στον οικισμό Λάλκα, σε υψόμετρο 1.400 μ., συνειδητοποιώ πόσο πολύ έχει αδρανήσει η δύναμη του ανθρώπου για την επιβίωση μέσα στο παγκόσμιο, φασιστικό οικονομικό σύστημα, το οποίο ονομάζεται καπιταλισμός και στο οποίο όλοι μας έχουμε υποδουλωθεί, νομίζοντας ότι η ποιότητα της ζωής μας προοδεύει μαζί με την επιστήμη και την τεχνολογία, ενώ πεθαίνουμε πλέον, όχι από τον Covid-19, αλλά από καρκίνους, εγκεφαλικά, αυτοάνοσα, καταθλίψεις και πίεση. Η επίθεση και ο σκοτωμός, όταν θες να φας, δεν είναι κακιά, είναι μια βία της φύσης με την οποία οφείλουμε να είμαστε συμφιλιωμένοι. Κάποιος που επιλέγει να φάει το καλύτερο κρέας για τον οργανισμό του σίγουρα δεν είναι χειρότερος από τον οικολόγο που έχει ένα σκυλί στο μπαλκόνι του στην Αθήνα. 

Με το πρότζεκτ αυτό θέλω να μιλήσω για το δικαίωμα του ανθρώπου να αφήνει τον χρόνο να κυλάει χωρίς την έπαρση του να πράττει όλη την ώρα καλοσύνες και σπουδαία έργα. Η ζωή δεν είναι φόβος και πανικός, ούτε ένα μηνιάτικο που χωρίς αυτό πεθαίνεις. Η ζωή είναι αέρας που πρέπει να τον αφήνεις να σε πηγαίνει και όχι να τον υποτιμάς. Το πρότζεκτ αυτό προτείνει να αγαπήσουμε τα ένστικτά μας, να τα γιορτάσουμε, τουλάχιστον να μην τα καταπιέζουμε άλλο στον βωμό μιας δήθεν πολιτισμένης και ανελεύθερης ζωής. Ο Covid-19 είναι για μένα μια ευκαιρία να συνεχίσω κουβαλώντας πάνω μου μια πολύ σημαντική εμπειρία, η οποία με κάνει πλέον να θέλω να αλλάξω το πριν μου και όχι να θέλω αγωνιωδώς να επιστρέψω σε αυτό».   

Δεν γνωρίζω τι καταλάβατε εσείς, αλλά εγώ σαν δηλωμένος Φιλισταίος δεν κατάλαβα τίποτα. Από τη φρασεολογία είναι ολοφάνερο ότι έχουμε άλλη μια γνήσια αριστερή καλλιτέχνιδα που χρησιμοποιεί τα γνωστά στερεότυπα: «...πόσο πολύ έχει αδρανήσει η δύναμη του ανθρώπου για την επιβίωση μέσα στο παγκόσμιο, φασιστικό οικονομικό σύστημα, το οποίο ονομάζεται καπιταλισμός και στο οποίο όλοι μας έχουμε υποδουλωθεί, νομίζοντας ότι η ποιότητα της ζωής μας προοδεύει μαζί με την επιστήμη και την τεχνολογία, ενώ πεθαίνουμε πλέον, όχι από τον Covid-19, αλλά από καρκίνους, εγκεφαλικά, αυτοάνοσα, καταθλίψεις και πίεση».

Δηλαδή, πριν από χρόνια όταν οι άνθρωποι πέθαιναν από σύφιλη, πανούκλα, ευλογιά, πάλι ο καταραμένος καπιταλισμός έφταιγε;Το να προσπαθήσω εγώ, ο παντελώς άσχετος περί τέχνης, να καταλάβω τα βαθύτερα νοήματα αυτών των βαθυστόχαστων σκέψεων είναι μάλλον ουτοπία, γι’ αυτό θα περιοριστώ σε πιο πεζά θέματα. 

Το έργο διαρκείας 13΄ και 21΄΄ εμετικών λεπτών δείχνει συνεχώς την Κ-υφάκι να καπνίζει αρειμανίως, να πυροβολεί με την καραμπίνα επανειλημμένα στον αέρα και στα ενδιάμεσα να τρώνε μαζί με τον Ινδιάνο ωμά ψάρια και ωμά εντόσθια από το ζαρκάδι που σφάζουν. Δεν γνωρίζω ποιο είναι το μήνυμα του project. Ισως για να καυτηριάσει τον ωμό καπιταλισμό που τρώει τα εντόσθια του κοσμάκη. Από κοντά και ένα χαριτωμένο σκυλάκι που τρώει και αυτό εντόσθια, σύμφωνα με τα ένστικτά του. Οι σκηνές είναι πραγματικά φρικτές. 

Ισως για τον λόγο αυτό υπάρχει ένα τεράστιο disclaimer με μεγάλα κεφαλαία γράμματα: «Κατάλληλο άνω των 18 ετών. Το έργο περιέχει σκηνές που μπορεί να θεωρηθούν ιδιαίτερα ενοχλητικές από ορισμένους θεατές»! Βρήκα άπειρους υποστηρικτές του πρότζεκτ. Διάβασα με προσοχή τα σχόλιά τους. Σαν Φιλισταίος που είμαι δεν κατάλαβα τίποτα. Ακόμα δεν κατάλαβα αν το σφάξιμο και γδάρσιμο καθώς και η ωμή εντοσθοφαγία ήταν σκηνοθετημένα ή original. Λίγη σημασία έχει.

Οι διαμαρτυρίες χλιαρές, κυρίως από φιλοζωικές οργανώσεις. Το Ιδρυμα σαν άλλος Πόντιος Πιλάτος νίπτει τας χείρας του, χωρίς να κάνει δηλώσεις. Τις περισσότερες φορές οι εξηγήσεις είναι εξαιρετικά απλές. Η Κ-υφάκι τα βάζει με τον καπιταλισμό –πώς κολλάει ο καπιταλισμός είναι και αυτό ζητούμενο– που είναι η αιτία όλων των δεινών του κόσμου, αλλά αντιλαμβάνεται από ποια πλευρά του ψωμιού είναι το βούτυρο και φροντίζει να γλείφει από εκεί. 

Είπαμε καλή είναι η ιδεολογία, αλλά καλύτερη είναι η χορηγία για να κάνουμε τέχνη, κατηγορώντας μάλιστα αυτούς που μας τα δίνουν. Ετσι για να δείξουμε την πλήρη ανεξαρτησία μας.Οσο για όλους τους άλλους που κάνουν γαργάρα τις φρικαλεότητες για χάρη της τέχνης, μάλλον θέλουν να τα έχουν καλά με τη Στέγη Γραμμάτων Ωνάση.«Οα μν, γραμματες κα Φαρισαοι ποκριταί, ... ο διυλίζοντες τν κώνωπα, τν δ κάμηλον καταπίνοντες!»

                     (Απόσπασμα άρθρου του Α. Δρυμιώτη από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...