«Μια υπερχρεωμένη οικονομία χρειάζεται δύο
πράγματα για να ξεφύγει από τη ζώνη της χρεοκοπίας: περιορισμό των κρατικών
δαπανών και μεταρρυθμίσεις. Όχι το ένα από τα δύο. Και τα δύο.
Ο λόγος είναι
απλός. Η λεγόμενη δυναμική του δημόσιου χρέους μιας χώρας εξαρτάται εκτός των
άλλων (το πρωτογενές πλεόνασμα δηλαδή και το επιτόκιο δανεισμού της) και από
τον λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ αυτής. Ο περιορισμός της κρατικής σπατάλης (και
όχι η αύξηση της φορολογίας) εξασφαλίζει υγιή πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να
καλύπτεται μέρος ή το σύνολο των τόκων χωρίς νέα δανεικά ή αφαίμαξη της
πραγματικής οικονομίας.
Οι μεταρρυθμίσεις με τη σειρά τους (απελευθέρωση
αγορών, περιορισμός γραφειοκρατίας και πολυνομίας, ιδιωτικοποιήσεις κ.λπ.)
προσελκύουν επενδύσεις και δημιουργούν αναπτυξιακή προοπτική στη χώρα σε τέτοιο
μέγεθος, ώστε η ετήσια ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ να είναι σε ποσοστό μεγαλύτερη
από το επιτόκιο δανεισμού της χώρας. Τα παραδείγματα είναι πολλά - κινητή
τηλεφωνία, ενημέρωση, αεροδρόμια, λιμάνια.
Ενα καλό παράδειγμα είναι το λιμάνι
του Πειραιά.Ο Πειραιάς πριν από την επένδυση της Cosco μαράζωνε οικονομικά.
Μέσα σε μόλις οκτώ χρόνια με τις επενδύσεις της Cosco ο Πειραιάς είναι τρίτος
(3ος) εμπορικός λιμένας της Μεσογείου και έκτος (6ος) σε όλη την Ευρώπη. Μέσα
σε ένα μόλις έτος, από το 2016 στο 2017, ανέβηκε έξι θέσεις. Αποτελεί πλέον την
κεντρική πύλη του ευρωασιατικού εμπορίου και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα,
εντός του 2019, η εκτίμηση είναι ότι θα γίνει ο πρώτος λιμένας της
Μεσογείου.
Από τις μέχρι σήμερα επενδύσεις της Cosco έχουν επίσης δημιουργηθεί
περισσότερες από 1.600 νέες θέσεις εργασίας στο λιμάνι. Σύμφωνα με πρόσφατη
μελέτη του ΙΟΒΕ, από τις επενδύσεις που είναι συμφωνημένες να γίνουν τα επόμενα
χρόνια (CAPEX periods) θα δημιουργηθούν περισσότερες από 3.000 νέες θέσεις
εργασίας, ενώ το δημοσιονομικό όφελος για το κράτος με όρους παρούσας αξίας
μέχρι το 2025 θα αγγίξει τα 475 εκατ. ευρώ».
(Απόσπασμα
άρθρου του Τ. Αβραντίνη από το liberal.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου