«Από την αρχή του 2020 έπρεπε να εφαρμοστεί η κοινοτική
οδηγία και να έχει απελευθερωθεί η αγορά
των υπεραστικών επιβατικών συγκοινωνιών. Στη συγκεκριμένη αγορά υπάρχει το
ιδιωτικό μονοπώλιο των ΚΤΕΛ και οι επιβάτες για χρόνια πληρώνουν έως και
διπλάσιες τιμές σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ ταξιδεύουν
συνήθως με παλιά λεωφορεία με τις τουαλέτες κλειστές. Σε ορισμένα ΚΤΕΛ δεν
είναι εφικτή η αγορά εισιτηρίου από το ίντερνετ.
Η κατάσταση των υπεραστικών
συγκοινωνιών, εκτός από τους πολίτες της χώρας, πλήττει και το τουριστικό
προϊόν. Αντί η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει στη δημιουργία
του ρυθμιστικού πλαισίου για τη λειτουργία της απελευθερωμένης αγοράς, με το
νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια ορίζει νέα προνόμια για τα ΚΤΕΛ. Όπως καταγγέλλει
σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας
(ΟΣΜΕ) το νομοσχέδιο διευρύνει τη χορηγία που έως τώρα δινόταν στους προέδρους
των ΚΤΕΛ Α.Ε., οι οποίοι είχαν συμπληρώσει τρεις θητείες και το 60ό έτος της
ηλικίας τους, επιλεκτικά και στους αντιπροέδρους των υπεραστικών ΚΤΕΛ, αλλά
μόνο της Κρήτης.
Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία τα χρήματα για την ισόβια αυτή
χορηγία «επιβαρύνουν τους επιβάτες, οι οποίοι πληρώνουν κόμιστρο αυξημένο κατά
5% για τη συνολική εισφορά του ν.2963/2001, στην οποία περιλαμβάνεται και η
επίμαχη εισφορά». Δηλαδή οι επιβάτες, που δεν έχουν άλλη επιλογή παρά μόνο να
χρησιμοποιήσουν και να ακριβοπληρώσουν το μονοπώλιο των ΚΤΕΛ, πληρώνουν και
επιπλέον χρήματα για τους προέδρους των ΚΤΕΛ, τους επιχειρηματίες. Και η
κυβέρνηση, αντί να καταργήσει αυτή την κραυγαλέα προσοδοθηρία την επεκτείνει
και στους αντιπροέδρους των ΚΤΕΛ της Κρήτης. Γιατί μόνο της Κρήτης; Γιατί έτσι.
Η χορηγία δεν είναι το μόνο προνόμιο που η κυβέρνηση δίνει στα ΚΤΕΛ. Σύμφωνα
πάντα με την Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών καταργείται η ηλεκτρονική υποβολή
(στο σύστημα Εργάνη) των υπερωριών, του μηνιαίου πίνακα εβδομαδιαίων αναπαύσεων
του προσωπικού κίνησης και των ημερήσιων στοιχείων προσωπικού και δρομολογίων
για κάθε λεωφορείο και επανέρχεται σε ισχύ το προηγούμενο καθεστώς της
χειρόγραφης τήρησης.
Επίσης ο κανονισμός προσωπικού θα καταρτίζεται από τα ίδια
τα ΚΤΕΛ και όχι από το υπουργείο, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Με το ίδιο
νομοσχέδιο οι ιδιωτικές επιχειρήσεις των ΚΤΕΛ επιδοτούνται με 45 εκατομμύρια
ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό υποδομών και
λεωφορείων. Με άλλα λόγια το μονοπώλιο θα ενισχυθεί από το κράτος για μια
δουλειά που στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες την κάνουν πολλές διαφορετικές
εταιρίες, ανταγωνιζόμενες μεταξύ τους και επενδύοντας οι ίδιες σε καινούρια
λεωφορεία.
Για το ζήτημα αυτό η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών καταγγέλλει ότι
«στην προηγούμενη αντίστοιχη επιδότηση των ΚΤΕΛ προ δεκαετίας αγοράστηκαν από
μετόχους των ΚΤΕΛ και με χρήματα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων πολλά
καινούρια λεωφορεία, τα οποία δρομολογήθηκαν για κάποιο ελάχιστο διάστημα στα
ΚΤΕΛ, στη συνέχεια όμως αντικαταστάθηκαν από άλλα παλαιά. Τα δε καινούρια
πωλήθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους ή χρησιμοποιήθηκαν σε άλλες δραστηριότητές
τους με τεράστιο οικονομικό όφελος για τους ίδιους».
Αν αληθεύει η καταγγελία,
είναι αυτονόητο ότι πρόκειται για σκάνδαλο, το οποίο θα πρέπει να ελεγχθεί και
να μην επαληθευθεί. Παράλληλα με την πορεία της Ελλάδας προς τη χρεοκοπία το
πελατειακό σύστημα υπήρξε πολύ γενναιόδωρο απέναντι στις συντεχνίες και ομάδες
συμφερόντων που εξασφάλιζαν προσόδους, ακριβώς λόγω της σχέσης τους με το
κράτος. Ακόμη και ίδια η χρεοκοπία δεν στάθηκε από μόνη της ικανή για να μας
κάνει να καταργήσουμε προνόμια και προσόδους. Η κατάργησή τους έγινε μετά από
παρέμβαση των δανειστών.
Τώρα βλέπουμε μια κυβέρνηση που δηλώνει
μεταρρυθμιστική να θεσπίζει νέα προνόμια και νέες προσόδους. Όσο για την
απελευθέρωση της αγοράς των επιβατικών συγκοινωνιών, οι πληροφορίες που
δημοσιεύονται στα μέσα ενημέρωσης προοιωνίζονται μια δήθεν απελευθέρωση κομμένη
και ραμμένη στα μέτρα των ΚΤΕΛ. Στα κριτήρια με τα οποία οι Περιφέρειες θα
αναθέτουν το συγκοινωνιακό έργο περιλαμβάνονται οι κτιριακές εγκαταστάσεις, που
τα ΚΤΕΛ ήδη διαθέτουν, και όχι η ηλικία του στόλου, καθώς οι νέες εταιρίες θα
διαθέτουν καινούρια λεωφορεία.
Τα μηνύματα για την προνομιακή μεταχείριση των
μετόχων των ΚΤΕΛ είναι πολλά. Φαίνεται ότι οι λίγες εκατοντάδες των μετόχων
αξίζουν περισσότερο από τις εκατοντάδες χιλιάδες των επιβατών.
(Αρθρο του Σπ.
Βλέτσα από την ΑΤΗensvoice)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου