«Η υπουργός Παιδείας προωθεί σειρά μέτρων για την τριτοβάθμια
εκπαίδευση που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις: λιγότερα πανεπιστήμια,
αυστηρότερες προϋποθέσεις πρόσβασης σε αυτά, αξιολόγηση, συστηματικότερες
σπουδές και διαγραφή «αιωνίων φοιτητών». Τα μέτρα αυτά επικρίνονται από την
αντιπολίτευση με διάφορα επιχειρήματα, πυρήνας των οποίων είναι ότι εμπνέονται
από μιαν αντίληψη «αριστείας» που αναιρεί την ίση μεταχείριση: θα εισάγονται
και θα αποφοιτούν πολίτες που διαθέτουν καλύτερες δυνατότητες.
Πάντως, μέχρι τα
τέλη της δεκαετίας του 1980 σε ιδιωτικά σχολεία μέσης και κατώτερης εκπαίδευσης
κατέφευγαν οι μαθητές οι οποίοι δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στις αυστηρές
απαιτήσεις των δημοσίων σχολείων. Με εξαίρεση ελάχιστα καλά μη δημόσια σχολεία,
τα υπόλοιπα ιδιωτικά σχολεία εθεωρούντο σχολεία δεύτερης κατηγορίας.Ποια είναι
τα συμπεράσματα αυτής της σύντομης ανάλυσης;
Η καλλιέργεια της αριστείας είναι
ηθικά θεμιτή και πρακτικά επιθυμητή. Τα πανεπιστήμια δεν είναι ο κατάλληλος
μηχανισμός για τη διόρθωση των κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων. Η κατώτερη και
μέση εκπαίδευση είναι ο τόπος που προσφέρεται κατεξοχήν για τη δημιουργία ίσων
ευκαιριών. Η λύση δεν είναι η απαγόρευση της μη δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά η
βελτίωση της δημόσιας. Υπ’ αυτήν την έννοια τα μέτρα της υπουργού Παιδείας φαίνεται
πως κινούνται προς την ορθή κατεύθυνση».
(Ξ. Ιω. Παπαρρηγόπουλος - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)
«Η πρόσφατη μελέτη της PISA καταδεικνύει ότι η Γερμανία, η
χώρα των ποιητών και των στοχαστών κινδυνεύει με υποβιβασμό αν δεν αλλάξει
πορεία.Στην μελέτη της PISA για το 2018 που δημοσιεύθηκε στις 3 Δεκεμβρίου, η
Γερμανία για μια ακόμη φορά έλαβε ένα απλό πιστοποιητικό συμμετοχής. Τα τρόπαια
απονεμήθηκαν στις κινεζικές πόλεις και περιοχές του Πεκίνου, της Σαγκάης, της
Τσιανγκσού και της Τσετσιάνγκ των οποίων τα εισοδηματικά επίπεδα - μολονότι,
όχι οι πληθυσμοί τους - είναι σημαντικά χαμηλότερα από τον μέσο όρο των χωρών
του ΟΟΣΑ.
Όπως παρατηρεί λακωνικά ο Γενικός Γραμματέας το ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία
στην πρώτη κιόλας εισαγωγική παράγραφο της έκθεσης: “Η ποιότητα των σχολείων τους
σήμερα θα τροφοδοτήσει την ισχύ των οικονομιών τους αύριο”.
Από την άλλη πλευρά,
η Γερμανία συμπεριφέρεται όπως ένας μαθητής που προσπαθεί να περάσει απλώς με
τη βάση ένα διαγώνισμα - επαναπαύεται ικανοποιημένη και μετά βίας πιάνει τη
βάση. Η ποιότητα όμως του εκπαιδευτικού συστήματος της Γερμανίας θα έχει κι
αυτή επίδραση στην οικονομική επιτυχία της χώρας. Καθώς η γερμανική οικονομία
βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην πρωτοπόρα παγκοσμίως τεχνολογία, η βαθμολόγηση
απλώς με τη βάση μπορεί πολύ γρήγορα να μετατραπεί σε τελμάτωση».
(Thomas Clausen-liberal.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου