αντί προλόγου..



'Eχουμε την τύχη να ζούμε σε μια πόλη ευνοημένη από τη φύση και την ιστορία. Tα δυνατά της σημεία είναι πολλά και λίγο-πολύ γνωστά. Yπάρχουν όμως κι εκείνα- και δεν είναι λίγα - που τα βλέπουμε γύρω μας καθημερινά και μας πληγώνουν , ταλαιπωρούν την αισθητική μας.

Στο μπλογκ αυτό θα διαβάζετε σκέψεις, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις που έρχονται αυθόρμητα στο νου περιδιαβαίνοντας τους δρόμους της μοναδικής αυτής πόλης που μπορεί να γίνει ακόμη πιο όμορφη και συναρπαστική. Θα διαβάσετε επίσης και κάποιες άλλες αναρτήσεις (κείμενα, φωτογραφίες, γελοιογραφίες) που αφορούν τη γενικότερη πολιτική και όχι μόνο επικαιρότητα.

Διαβάστε τις προηγούμενες αναρτήσεις μας στη διεύθυνση www.ioannina2011.blogspot.com

Βρείτε μας και στο Facebook: https://www.facebook.com/skeptomenoipolites.ioanninon

Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2015

Καλλιτεχνική πρωτοπορία...



«Κάθε φορά που βλέπω κάτι από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, σκέφτομαι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Από την εποχή της Ομάδας Εδάφους, από τους Ολυμπιακούς Αγώνες που τον έκαναν περισσότερο γνωστό, ως τη Μήδεια και τώρα, το Still Life, καταλήγω πως υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι ο πιο ευφυής Έλληνας, της γενιάς του.

Υπερβολή; Ε ναι, προφανώς είναι υπερβολή αλλά όχι αστοχία. Γιατί, στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται παρά για έναν ταλαντούχο δημιουργό που καταφέρνει να συνθέτει χορό, εικόνα, ήχο και κίνηση σε ένα ιδιοφυές προϊόν. Αλλά αυτό το κάνουν και άλλοι. Αρα δεν είναι ο μοναδικός για να του απονείμεις τον τίτλο, ως «ευεπίφορο στέμμα» μιας ανώτερης πνευματικότητας.

Μα ποιος νοιάζεται για τον Παπαϊωάννου ως πρόσωπο; «Μεσσίες» έχουμε ήδη πολλούς να λατρέψουμε στη μαζική κοινωνία που ζούμε. Στην πράξη του καλλιτέχνη αναφέρομαι. Αυτή που αποτυπώνει ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά ενός δυσεύρετου γονιδιώματος μέσα στην «Κιβωτό» της ελληνικής σκέψης.

Ο Παπαϊωάννου είναι το δείγμα μιας ανωτερότητας που θα μπορούσε να έχει η ταυτότητά μας, στον 21ο αιώνα. Είναι το ολοκλήρωμα της μορφής που θα ξεκινούσε μια υποτιθέμενη «Αναγέννηση» με συστατικά, πέρα για πέρα, ελληνικά.

Και να γιατί είναι ιδιοφυής: Είναι από τους ελάχιστους που μπόρεσαν να εμπνευστούν, να σχεδιάσουν και να εκφράσουν ελληνική ουσία στο έργο τους, αποφεύγοντας την στείρα παράδοση. Πήρε το φως, τη γεωμετρία, τη φθορά, τα υλικά, τον μύθο, τα σύμβολα, το φυσικό, για να γεννήσει διάνοια. Ένωσε το Απολλώνειο με το Διονυσιακό, δείχνοντας ότι είναι το σπάνιο μάτι που τολμάει να το βλέπει και να το δίνει ως ανώτερη τέχνη και όχι ως λαϊκό αξίωμα. Πόσοι σήμερα, κατανοούν αυτήν τη γενετήσια ένωση της ελληνικότητας;

Στα έργα του νοσταλγεί κανείς πώς θα μπορούσε να είναι το ελληνικό πνεύμα, μέσα σε μια σύγχρονη τεχνοκρατική παγκόσμια  κοινωνία. Πώς θα μπορούσε να είναι μια Ελλάδα που θα είχε σπάσει τις αλυσίδες της κιτσάτης προγονοπληξίας, της λαϊκιστικής παράδοσης και κρατικίστικης εθνικολαγνείας. Και γιατί ο Παπαϊωάννου και όχι ο Νανόπουλος; Γιατί να μην ψάξεις την κρυμμένη ελληνικότητα σε τόσους επιστήμονες ή επιχειρηματίες που υπόσχονται «ευγονία» ελληνική, απλωμένοι όπως είναι, σε όλον τον πλανήτη; 
Μα, γιατί ο καλλιτέχνης δεν δείχνει το κύημα, δεν το αποκαλύπτει, το υπαινίσσεται! Και δεν υπάρχει καλύτερη υπόσχεση ελπίδας από τον υπαινιγμό.

Ωραίος Έλληνας ο δημιουργός αλλά ποιος τον αναζητά; Ποιος έχει όρεξη να προτάξει τέτοια πρότυπα προς τα έξω; Τελευταίος που κάτι καταλάβαινε από αυτά, ήταν ο Σημίτης που τον διάλεξε για τους Ολυμπιακούς. Από τότε ως τώρα, ο κατήφορος δεν θέλει ούτε Παπαϊωάννου ούτε κανένα άλλον «εξυπνάκια» να του μειώνει τη φθίνουσα ορμή του. Άλλοι πήγαν στο Gazarte τιμώμενοι, όταν ήρθε ο Ολάντ.

Εν πάση περιπτώσει, μένουν ακόμα τέσσερις παραστάσεις του Still Life (Νεκρή Φύση), στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Νομίζω ότι ο Σίσυφος είναι η καλύτερη από όλες τις εμπνεύσεις του».

                                       (Άρθρο του Α.Ζαμπούκα από το protagon.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...