[...]Ποιες ήταν οι αξίες που ανέδειξε το μοντέλο αυτό; Οι ακριβώς
αντίθετες αξίες από αυτές που χαρακτηρίζουν μια ανερχόμενη αστική κοινωνία.
Αντί για την αποταμίευση, την επένδυση και την παραγωγή η άκρατη κατανάλωση,
αντί για την ανταμοιβή της εργασίας ή ανταμοιβή της απάτης, αντί για την
ανάδειξη των καλύτερων η ανάδειξη αυτών που δεν είχαν ηθικούς φραγμούς. Η
ηγεσία της κοινωνίας, που προέρχεται κατά κανόνα από τα αστικά στρώματα,
πρόδωσε τις διαχρονικές αξίες του αστικού χώρου. Από κάθε άποψη.
Οι
διανοούμενοι αντί να ασκούν κριτική κυνηγούσαν μερτικό. Οι τραπεζίτες αντί να
προειδοποιούν για το χειρότερο δάνειζαν τους χειρότερους.
Τα μέσα ενημέρωσης
αντί να ελέγχουν την εξουσία διεκδικούσαν το μέγιστο δυνατό από τις κραιπάλες
της. Το πολιτικό σύστημα αντί να είναι παράδειγμα προς μίμηση –επιδεικνύοντας
ευθύνη, σοβαρότητα και πραγματικό πατριωτισμό- ήταν παράδειγμα προς αποφυγή. Η
κοινωνική αλληλεγγύη από ηθικό καθήκον μετατράπηκε σε φερετζέ μαζικών και
προκλητικών συντεχνιακών ρουσφετιών, που εξαιρούσαν κατά κανόνα τους πιο
αδύναμους.
Οι επιχειρηματίες –όσοι δεν ήταν κομματικοδίαιτοι ή δεν επιζητούσαν
την θαλπωρή της μονοπωλιακής προστασίας- ήταν κλεισμένοι στο καβούκι τους
απέχοντας από τα κοινά. Άφησαν έτσι το χώρο στους υπόλοιπους οι οποίοι
απέκτησαν θηριώδη πολιτική επιρροή και την μεταχειρίστηκαν αναλόγως. Ο δημόσιος
χώρος ξεχείλισε από τα λύματα της διαφθοράς και τα απόνερα της κομματικής και
προσωπικής συναλλαγής.
Ο αστικός χώρος πρόδωσε λοιπόν τις αξίες του και αναπόφευκτα
τιμωρείται γι' αυτό από το υπόλοιπο κοινωνικό σώμα με μια μαζική ψήφο ταξικής
και διαγενεακής αποδοκιμασίας. Όσο δεν το συνειδητοποιεί αυτό, όσο δεν ασκεί
την αναγκαία αυτοκριτική, όσο δεν αναζητεί την ίασή του και την επάνοδό του
στις αυτονόητες αξίες που δικαιολογούν κοινωνικά τον καθοδηγητικό του ρόλο σε
μια σύγχρονη κοινωνία, ο συσχετισμός δεν πρόκειται να αλλάξει. Γιατί η
πολιτική, στερημένη από την κοινωνική της χρησιμότητα, δεν χάνει μόνο το ηθικό
της νόημα, χάνει προπαντός τη δυνατότητα να συγκινεί και να κινητοποιεί τους
πολίτες. Χωρίς τους οποίους, ως γνωστόν, εκλογές δεν κερδίζονται».
(Απόσπασμα άρθρου του Θ.Σκυλακάκη από την Athens Voice)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου