"Η κατάσταση στα
εκπαιδευτικά μας πράγματα δεν σώζεται ούτε με
ευχολόγια, ούτε με ημίμετρα. Και οι πρυτάνεις να φύγουν από τα Πανεπιστήμια, οι
ποικίλες ομάδες συμφερόντων, τα κόμματα της Αριστεράς, οι αδιάφοροι «φοιτητές»,
οι καθαριστές, η κυβέρνηση όλο κάτι θα σκαρφιστούν για να τα τινάξουν στον
αέρα. Τα Συμβούλια Διοίκησης, που με τόσο κόπο εκλέχτηκαν, αμφιβάλλω αν θα
καταφέρουν να τα βάλουν σε ρότα καλής λειτουργίας. Είκοσι άνθρωποι, όσο ικανοί
και σημαντικοί και αν είναι, ακόμα και αν υποθέσουμε ότι έχουν κοινή αντίληψη
(που δεν έχουν) είναι αδύνατον να τιθασεύσουν όλους αυτούς που είτε από
αδιαφορία, είτε από έλλειψη κουλτούρας, είτε από ιδιοτελή συμφέροντα ορμώμενοι
συμβάλλουν στην καταστροφή. Το αποτέλεσμα είναι ότι η διδασκαλία και η έρευνα
δεν λειτουργούν απρόσκοπτα, ενίοτε δε λειτουργούν καθόλου. Το πανεπιστήμιο και
η Πολιτεία δεν κάνουν τίποτα για να προστατεύσουν τους φοιτητές που θέλουν να
σπουδάσουν πραγματικά. Πολλά προγράμματα σπουδών είναι αναχρονιστικά, οι χώροι
αποκρουστικοί, οι υπηρεσίες τριτοκοσμικές. Οι λιγοστές οάσεις που μεγαλουργούν
είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό (π.χ. λέγε με Πανεπιστήμιο Κρήτης) αξίζουν
τριπλά συγχαρητήρια αλλά δεν δικαιώνουν τα δις που ξοδεύονται συνολικά στην
Ανώτατη Εκπαίδευση. Είναι έργο ηρώων, αλλά η εκπαίδευση δεν μπορεί να
στηρίζεται μόνο σε ήρωες. Χρειάζεται συλλογική προσπάθεια και εφαρμογή
ορθολογικών νόμων, υλικά που απουσιάζουν.
Στη Μέση Εκπαίδευση τα πράγματα είναι ακόμα πιο
τραγικά. Το σημερινό Λύκειο απλά
δεν υπάρχει. Όλη η λειτουργία του Γενικού Λυκείου είναι προσανατολισμένη στις
Πανελλαδικές Εξετάσεις. Και μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση, οι μαθητές και οι
μαθήτριες από την Α έως τη Γ Λυκείου ασχολούνται αποκλειστικά με την
προετοιμασία τους για τη «μεγάλη ημέρα», εμπιστευόμενοι αποκλειστικά τα Φροντιστήρια.
Τα Επαγγελματικά Λύκεια μοιράζουν απλόχερα «πτυχία ειδικότητας» και
«απολυτήρια» σε μαθητές και «μαθητές» που στην πλειοψηφία τους αδυνατούν να
κάνουν τις τέσσερις πράξεις χωρίς τη βοήθεια του κινητού τους. Με τις
καταλήψεις, τις συνελεύσεις, τις αργίες, τις καθυστερημένες τοποθετήσεις
διδασκόντων, τις πολλές χαμένες ώρες και τις πανελλαδικές εξετάσεις, η σχολική
χρονιά έχει συρρικνωθεί δραματικά. Και να θέλει κάποιος να δουλέψει σοβαρά
είναι αδύνατον. Η σχολική διαρροή συνεχώς αυξάνεται. Οι οργανικά αναλφάβητοι
πολλαπλασιάζονται."
(Απόσπασμα άσθρου του Λ.Καστανά από το protagon)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου