«Για μερικούς ανθρώπους η φάτσα τους είναι η τιμωρία τους. Δεν
είμαι ρατσιστής, ελπίζω. Είμαι φυσιογνωμιστής.Τον βομβάρδισα με προτάσεις και
αυτόν και τον πρωθυπουργό του, ούτε καν μου απάντησαν.
Τους έστειλα προτάσεις πολιτισμού που δεν στοιχίζουν τίποτε
αλλά μπορούν να απογειώσουν την εικόνα της χώρας διεθνώς. Αλλά δεν πιστεύουν
ούτε στον πολιτισμό, ούτε στην παιδαγωγική δυνατότητα, αλλά και ούτε στους
εκπροσώπους του, βέβαια.
Ο πρόσφατος ανασχηματισμός το απέδειξε περίτρανα. Δεν είναι
μόνο γραφειοκράτες, είναι και ατάλαντοι. Και βέβαια δεν έχουν σχέση με τον
πολιτισμό, ούτε καν με τη διαχείρισή του.Για αυτούς, ο πολιτισμός, όπως και όλα
τα άλλα άλλωστε, είναι αναβαθμοί για τη κατάκτηση, τη χρήση αλλά και τη
κατάχρηση της εξουσίας…
Και όμως, σήμερα που η Ελλάδα είναι, καλώς ή κακώς, στο
ειδησεογραφικό επίκεντρο της υφηλίου, χάνουμε μοναδική ευκαιρία να μην
τρελάνουμε την υφήλιο με γεγονότα υψηλής επικοινωνιακής δύναμης, δηλαδή με
πολιτισμό.
Θα μπορούσαν τα μουσεία μας, οι ορχήστρες μας, οι ταινίες μας,
τόσα ταλέντα που παραμένουν άγνωστα και ανεκμετάλλευτα να πυροδοτήσουν μέσα στη
παρακμή μια μικρή, καλλιτεχνική αναγέννηση.Τους οργάνωσα έκθεση σύγχρονης
ελληνικής τέχνης μέσα στο σημαντικότερο γερμανικό ίδρυμα, το Altes Museum του Βερολίνου.
Τους πρότεινα το παλιό μουσείο της Ακρόπολης, στον ιερό βράχο,
που η Μενδόνη το ήθελε αποθήκη (sic) να
καταστεί υποδειγματικό μουσειακό Ιερό στο οποίο κάθε δυο χρόνια θα εκτίθενται
συμβολικά δυο τρία αριστουργήματα (πχ. ένας κούρος, μια φιγούρα του Giacometti και ένα τόρσο του Rodin), συμβολικό αφιέρωμα στους πολιτισμούς του
κόσμου και προσκύνημα για όλη την ανθρωπότητα.Τους πρότεινα ένα όραμα και
εισέπραξα παγερή αδιαφορία.
Ο Ξυδάκης υπήρξε έμμεσα μαθητής μου (όπως εξ άλλου και η
Ζαχαροπούλου) όταν εκείνος έκανε ρεπορτάζ κι εγώ έγραφα επιφυλλίδες στη
Καθημερινή μετά από πρόσκληση του Αντώνη Καρκαγιάννη. Μετά, ως τεχνοκριτικός
κατ” αποκοπήν, έγινε ανταγωνιστής μου φτάνοντας στο σημείο, ο ζηλιαρούλης, να
με διαγράψει από την AICA
(Εταιρεία Ελλήνων Τεχνοκριτών) ως αντιπρόεδρός της. Προς τιμήν του τώρα με
αποκαθιστά ο νέος της πρόεδρος, καθηγητής Εμμανουήλ Μαυρομμάτης.
Ο Ξυδάκης, αν και εραστής της δραχμής, δεν πήγε με τον
Λαφαζάνη γιατί βέβαια ξέρει το συμφέρον του. Η συνεχής τηλεοπτική του έκθεση
όμως έπληξε ανεπανόρθωτα το όνομα που είχε κάνει ως επιφυλλιδογράφος της
Καθημερινής. Ήταν τότε που τον ενέπνεε η στήλη μου «Το Γυάλινο Μάτι» στην
Ελευθεροτυπία. Μόνο που αυτός περιοριζόταν σε λυρικές γενικότητες αναφερόμενος
στον πολιτισμό και την πολιτική του, χωρίς ποτέ να θίγει την εξουσία και τους
εκπροσώπους της.
Όμως η κριτική πρέπει πάντοτε να γίνεται ad hominem. Αλλιώς καταντάει ευχολόγιο και
κήρυγμα.Θα μου πείτε βέβαια πως μόνο όταν γράφεις έτσι, γίνεσαι υπουργός. Και
θα σας απαντήσω πως πολύ γρήγορα έτσι και ξεγίνεσαι.Επειδή αυτό που τελικά
μένει είναι κάποια κείμενα και συγκεκριμένες στάσεις. Όλα τα άλλα είναι
δημόσιες σχέσεις και μήντια-σαγανάκι».
(Άρθρο του Μ.Στεφανίδη- Ανοιχτό Παράθυρο)
ΥΓ 2. Δύση …Κάπως έτσι τελειώνει η Αριστερά που πίστεψα 40
χρόνια τώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου