«Στον καιρό μου, πολλά κόμικς δεν κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα.
Μόνο το Μίκι Μάους και τα Κλασικά Εικονογραφημένα. Κι ως φοιτητές, «κλασικά
εικονογραφημένα» είχαμε βαφτίσει τα έργα τέχνης της ελληνορωμαϊκής εποχής
(ολόκληρη η δεξιά πλευρά του Αρχαιολογικού Μουσείου είναι γεμάτη από δαύτα). Κι
από την αρχή, κλασικά εικονογραφημένα μου θύμισαν τα γλυπτά που αποκάλυψε η
αρχαιολογική σκαπάνη στην Αμφίπολη. Όπου οι ανασκαφείς είπαν ότι ανακάλυψαν και
δυο Καρυάτιδες (τα βαφτίσια στην αρχαιολογία τζάμπα είναι) με στάση και κίνηση
καθαρά ελληνορωμαϊκής τεχνοτροπίας.
Στην αρχαιότητα, όμως, οι Καρυάτιδες (κοπελιές από τις Καρυές)
αντικαθιστούσαν τις κολόνες στον ιωνικό ρυθμό. Στον δωρικό, αυτόν τον ρόλο τον
αναλάμβαναν Άτλαντες (νέοι με γεροδεμένα κορμιά). Και η Καρυάτιδα έχει
ευθύγραμμη κορμοστασιά, με τα χέρια προς τα κάτω. Δεν παριστάνει τον τροχονόμο.
Οι Μακεδόνες καυχιόνταν για τη δωρική τους καταγωγή κι, έτσι
κι αλλιώς, ανάμεσα στον Μεγάλο Αλέξανδρο και τον Ηφαιστίωνα γυναίκα δεν
χωρούσε. Επομένως, ή δεν έχουμε να κάνουμε με Καρυάτιδες ή δεν έχουμε να
κάνουμε με τον Ηφαιστίωνα. Και τα δυο μαζί δεν κολλάνε. Προφανώς, όμως, ούτε
για Καρυάτιδες πρόκειται ούτε για μνημείο του Ηφαιστίωνα.
Με βάση ένα ΑΝΤ που βρέθηκε κάποια χιλιόμετρα μακριά, ένα Η
και ένα (παρ)έλαβον, οι αρχαιολόγοι μας σερβίρισαν ολόκληρη ιστορία, η περίληψη
της οποίας είναι ότι στην Αμφίπολη έχουμε να κάνουμε με μνημείο για τον
Ηφαιστίωνα, το οποίο παράγγειλε ο Μέγας Αλέξανδρος στον Δεινοκράτη με επιστάτη
εκτελεστή τον στρατηγό Αντίγονο. Με αυτά τα δεδομένα, όμως, θα μπορούσα κι εγώ
να δημιουργήσω όσες ιστορίες θέλετε, εξίσου ή και πιο αληθοφανείς από αυτές της
ομάδας Περιστέρη. Ξεκινώντας από τον Μάρκο Αντώνιο και την Κλεοπάτρα και
φτάνοντας ως τον Ηρακλή Θεσσαλονίκης. Το ΑΝΤ μπορεί να χαράχτηκε από κοπελιά
φαν του τραγουδιστή Αντύπα. Το Η μπορεί να σημαίνει 8 ή την εφημερίδα Ημερησία
ή τον θεό Ήφαιστο ή οτιδήποτε αρχίζει από «η». Και το παρ(έλαβον) μοιάζει με
απάντηση στο χριστιανικό «μάχαιρα έδωσες, μάχαιρα θα λάβεις (ναι, την έλαβον).
Λεπτομέρεια: Ο Ηφαιστίων πέθανε στα Εκβάτανα το 325 π.Χ. και η
σορός του αποτεφρώθηκε. Τω καιρώ εκείνω, ο Αντίγονος ήταν διοικητής στην Άνω
Φρυγία. Και, γενικά, ο χαρακτήρας του δεν συνάδει με παραγγελιοδόχο.
Περιγράφεται ως τραχύς, ωμός, πολύ φιλόδοξος, βαρύς και υπερόπτης. Αυτός που θα
ταίριαζε να στήσει κάποιο μνημείο για άλλον κι όχι για τον εαυτό του, είναι ο
Αντίοχος. Δυστυχώς για την ομάδα της Αμφίπολης, γεννήθηκε έναν χρόνο μετά τον
θάνατο του Ηφαιστίωνα (324 π.Χ.).
Οπωσδήποτε, η όλη ιστορία που ξεκίνησε από το «βρήκαμε τον
τάφο του Μεγαλέξανδρου», πέρασε από το «δεν ήταν του Μεγαλέξανδρου αλλά της
μαμάς του» και το «μάλλον της Ρωξάνης ήταν» για να καταλήξει στον Ηφαιστίωνα,
μου θύμισε, δεν ξέρω για ποιον λόγο, ένα ανέκδοτο για το αίνιγμα του
Καραγκιόζη, με το οποίο γελούσαμε μικροί:
«Τι είναι αυτό που κρέμεται από το ταβάνι, είναι πράσινο και
σφυρίζει;», ρωτά ο Καραγκιόζης κι έπειτα από ώρα σκέψης κάποιος του ζητά «να το
πάρει το ποτάμι». «Η σαρδέλα», απαντά. «Και η σαρδέλα κρέμεται από το ταβάνι;»,
του επιτίθεται. «Την κρεμάς», διευκρινίζει με αφέλεια. «Και είναι πράσινη;»,
τον ξαναρωτά. «Τη βάφεις», εξηγεί. «Ναι αλλά πώς σφυρίζει;», του ρίχνεται ο
ακροατής του. Κι ο Καραγκιόζης τον αποστομώνει: «Αν δεν σου το έλεγα κι αυτό,
θα το έβρισκες αμέσως».
Οπότε, μπορώ βάσιμα να ισχυριστώ ότι έχουμε να κάνουμε με
τύμβο προς τιμήν του Καραγκιόζη. Ο γυναικείος σκελετός ανήκει στη γυναίκα του,
Αγλαΐα, του ενός άνδρα στον Πιτσικόκο και του δεύτερου της παρέας στον Κοπρίτη.
Για του νεογέννητου δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί αλλά πού θα πάει; Θα
ταυτοποιηθεί και αυτός. Τον έχτισε το Κολλητήρι, με χρήματα που κέρδισε στο
Τζόκερ».
(Άρθρο του Ξ.Μπρούσαλη από το protagon.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου