«Προς νέα κατεύθυνση στρέφονται οι έρευνες για τα Τέμπη, παράλληλα με αυτές των εξειδικευμένων ινστιτούτων και φορέων για το ενδεχόμενο παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία, προκειμένου να μη μείνει εκτός της δικογραφίας καμία πτυχή της τραγωδίας.Την περασμένη εβδομάδα ο εισαγγελέας Εφετών διαβίβασε στο ΕΜΠ, προκειμένου να συμπεριληφθεί στο πόρισμά του, την έκθεση που είχε παραγγείλει από τον Ιούλιο του 2023 η Ferrovie dello Stato Italiane (μητρική της Hellenic Train) στον Βέλγο Ιβ Κάρτον, ο οποίος θεωρείται αυθεντία στα σιδηροδρομικά ατυχήματα υψηλών ταχυτήτων.
Ο βέλγος ειδικός εξέτασε τι είδους συμβολή θα μπορούσαν να έχουν οι μηχανές των δύο τρένων στην πρόκληση της μεγάλης φωτιάς. Εχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι οι προδιαγραφές από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων για να διατηρηθούν άθικτες οι δεξαμενές του συγκεκριμένου τύπου μηχανών σε περίπτωση ατυχήματος ή σύγκρουσης είναι έως 36 χιλιόμετρα την ώρα και οι δύο αμαξοστοιχίες στα Τέμπη συγκρούστηκαν με ταχύτητα 260 χιλιόμετρα την ώρα – το επιβατικό με 160 χιλιόμετρα και το εμπορικό με 100, σε αντίθετες κατευθύνσεις.
Ασφαλώς όλες οι έρευνες και οι πραγματογνωμοσύνες θα χρειαστεί να μελετηθούν και να συσχετιστούν προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για τα αίτια της φωτιάς, καθώς σε αυτό το στάδιο τίποτα δεν μπορεί να αποκλειστεί και όλα τα σενάρια παραμένουν ανοιχτά. Μπαταρίες με συσσωρευτές, που βρίσκονταν σε δύο κιβώτια ανά αμαξοστοιχία, με 66 λίτρα υδροξειδίου του καλίου και του λιθίου, τα οποία αν υπερθερμανθούν παράγουν εκρηκτικό και εύφλεκτο αέριο υδρογόνο.
Τα κιβώτια των μπαταριών βρίσκονται δίπλα στον μετασχηματιστή, αλλά είναι ασαφές αν αποκολλήθηκαν κατά τη σύγκρουση, γιατί τα συντρίμμια δεν βοηθούν την έρευνα, καθώς δεν είναι ορατό τι ακριβώς συνέβη. Μπαταρίες υπάρχουν και στα βαγόνια, ένα κιβώτιο ανά βαγόνι, με 104,4 λίτρα ηλεκτρολύτη, με την ίδια συμπεριφορά όπως οι μπαταρίες της μηχανής. Ο ηλεκτρολύτης των συγκεκριμένων μπαταριών είναι επικίνδυνος αν έρθει σε επαφή με το δέρμα ή με τα μάτια και μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή ακόμα και μόνιμη βλάβη.
Οι πυροσβέστες ανέφεραν την ύπαρξη επικίνδυνων υγρών σε ένα από τα βαγόνια που μάλλον προερχόταν από τον διάχυτο ηλεκτρολύτη της μπαταρίας που αναμείχθηκε με το νερό της πυρόσβεσης. Εύφλεκτο και εκρηκτικό θα μπορούσε να γίνει και το ψυκτικό υγρό των κλιματιστικών σε αυτές τις ακραίες συνθήκες, αν είχε αναμειχθεί με αέρα σε συνθήκες ισχυρής ανάφλεξης και είχε έρθει σε επαφή με μέταλλα, προκαλώντας και αυτό δευτερογενή εστία φωτιάς. Τα κλιματιστικά δεν βρέθηκαν στα βαγόνια που καταστράφηκαν, οπότε δεν είναι βέβαιη η συμβολή τους στην πυρκαγιά.
Επιπλέον των παραπάνω, τα δύο τρένα χτυπήθηκαν από 25.000 βολτ
ηλεκτρικής ενέργειας, επειδή η ασφάλεια στον κοντινότερο υποσταθμό της ΔΕΗ δεν
έπεσε, όπως θα έπρεπε να είχε γίνει σε περίπτωση βραχυκυκλώματος μετά τη
σύγκρουσή τους. Στην έκθεση συμπεραίνεται ότι πιθανόν οι εκρήξεις που
ακολούθησαν την αρχική μεγάλη έκρηξη τα επόμενα 10 δευτερόλεπτα να οφείλονται
στον ταυτόχρονο συνδυασμό όλων αυτών των παραγόντων.
(Elias Andrikopulos- ευρωπαϊστές f/B)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου